Friday, September 3, 2010

Bayoor Leer Utang!

Ramadhan semakin ke penghujung! Syukur Ya Allah... masih diberi peluang utk terus meraih nikmatMu hingga ke saat ini... Ameen Ya Rabb...

Assalamualaikum WBT... salam semua rakan blogger & visitors yg sudi mnjengah!

Sudah hampir 3/4 hari ini berlalu... oucch, baru terasa penat stelah seharian ursukn mcm2 menda... Wohoooo, tak menang tangan dbuatnya! Otak kiri otak kanan bersatu, buat aku terlebih kreatif bpikir, mrancang & selesaikan mcm2 menda! ('-')V ............. PEACE!!!

....................... sorry for mumbling again n again n againnnnn... ni jer pun tempat aku nk mluah perasaan, heh!

Sedih aku,
Dalam smggu ni, bila bpeluang aku duk luang masa kat ofis HZ Auto! At least ada 2-3 menda yg boleh aku bantu, kesian Abg kelam kabut nk arrnge... kat ofis pun dia, operation pun dia...
One day...
"Mama, cuba tgk list tu... bila dorang semua ni nk bayar. Tak follow up keer??"
Sah sah pasal debtor kamii... wuhuuuuu, parah!
Dan bermula dari mggu lepas aku arrnge staf/asst utk follow up satu persatu.... Bab ni yg aku tak berapa rajin nak share. But still have to share coz, aku nk korang amik pengajaran.

Sikit punya susahhhh la tau tak nk collect payment. Hutang seribu dua, mcm ratus2 ribu. Tak cukup dgn liat nak bayar, kena "tettttttt" lagi. Walau bukan aku yg kena, tp as a pemilik yg berhak ke atas hutang2 tu, sudah tentu, bila dcubit peha kiri, peha kanan terasa!

Again...
Yg company 'X' pulak... janji ngan aku dari awal bulan utk sttle payment, until now habuk pun tak dak!  Buat maluu jer, stkat utang 5/6 ratus pun ssh nk sttle. uwarghhhh.....

Dulu kita bagi term credit utk 1 month, baik2 dorang mintak 45days... kita pertimbangkan dgn elok2 jugak kat depa. (baik kan) then kadang-kadang... eh bukan kadang2, mmg selalu punn, anjak sampai 2 bulan, 2 1/2 bulan... ni haaa da nk masuk 3 bulan pun. Still 'senyakk tupah' - desyummmmm!!!!
......................... Aku ni pasaii nak raya, kalau tak collect skrang, nengok lah! Mau nyerr lagi 2 bulan baru boleh sttle, itupun kalau boleh! Almaklum laa... lps raya kang, mcm2 lagi alasan yg kununnya kukuh laa dorang kasi.. antaranya...
1) Person incharge sambung cuti
2) Bos lom naik dari cuti, xde org sign cek
3) Tak de org nk urus, staff ramaii MC (ciritt birit mkn tapai byk sgt)
3) Bos pengsan, warded sbb tercekik lemang - hahaaa, yg ni aku reka sbb hati sudah panasssssssss! ngeh ngeh~

Ha'aaa, uols....
Tu baru 1-2 kes, yg personal debtor ni, apa cerr pulak! (Sobb.... sobb...... Silap aku jgk sbb msa mula2 dulu praktice kasi amik keta n percaya sgt yg dorang akan dtg byr after 1 or 2 days lps amik keta tu... kawan punya pasal leer ) wohoooo... sudahnya, nah ambik koo!!! berderet snrai penghutang tegar HZ Auto, dasyatt duh!

Apapun,
Shgga ke hari ini, hasil ketegasan, keberaniaan, kerajinan dan kewajaan semngat aku, hampir 50% sttle! Inipun pasaii aku sendiri turunn padang! Mau aku tayang taringg dulu daaa... hahhaaaaaa.....Clapp Clapp....

Ni leer uols, mcmana laa bangsa kita nk cepat maju, klau kita bniaga tp org wat perniaagaan kita ni mcm rumah kebajikan. (Bukan aku tak suka wat kebajikan.. tp bukan kpd org2 yg camni, ramaii lagi yg lebih berhak)

Insapp la weeiiii!
...............
Aku rasa beruntung dpt belajar ilmu yg berguru dari seorang guru,
Just do alpha, cntinue dgn buat teknik "Black & White Frame" memudahkn urusan aku utk berhadapan ngan problem camni. Dan ketahuilah wahai kawan2 aku... klau kita memberi hutang kpd org, tambah2 personal hutang, Jgn laa terlalu mgharap utk mndapat smula spt yg djanjikan. Buat baik berpada2!
Mcm aku ni berniaga... siuasi mgkin berbeza sket. So fikir2 dan renung2....

*Aku still akan mnyambut lebaran dgn ceria & gumbira! Stkat facing ngan customer n org2 yg mcm ni, aku skett tak herann. Hari demi hari rezeki aku anak beranak mencurah2. Berkat sabar & usaha! Moga2 pertolongan Allah sntiasa bersama aku dlm aku mnguruskan perniagaan seharian... Insyaallah.

Berilusi seketika... jgn nanti aku akan jadi seganasss ini...HAHAHAAAHHAAAA oh tidakk, tidakk mungkin, hakss :)
K laaa sumer, mintakk diri dulu. Aku tak moo ucap slmat raya lagi kat korangg... sbb aku ada lagi 2-3 entry yg nk publish bfore raya, so tungguuuuuu....

Salam sayang, Assalamualaikum WBT.

No comments: