Wednesday, February 17, 2010

Road Tour 2010 Kelantan~Amazing Journey

Berakhir sudah hari2 yang meletihkan... letih2 pun, jiwa tak kacau... tenang n happy. Isskkk... bukan sbb aku dah perabihh duit pi shopping kat sana, tapi... mungkin disebabkan percutian kali ini, agak santai dan tak memberatkan otak aku utk pikir itu ini.

Assalamualaikum wbt, salam kasih sayang buat kawan2 blogger atau sape2 yg sudi menyinggah kat blog ni.. heeee (ada kerr??) tak kisah laa tu, janji mok cik boleh membebel kat sini, kan kan....

Sementelah ari ni aku x dok mood utk keluar jumpa client, atau customer atau prospek atau sesiapa shj... haruss aku meng'updet' ini blog. Lagipun memoir sepanjang di Kelantan masih segar dlm ingatan aku, maka aku jadikan entry kali ni khusus utk ceritakan keindahan percutian.a.k.a perjalanan kali ini... alahai, indah laa sangat konon!
Semalam, jam 3.35am.. aku sampai dari Kelantan. Bersama rombongan group GlobaLine DCL. Mak aiih.... sakit abis satu badan. wahh wah... masa nk pegi bukan main lagi yekk. Dah balik tu, mula merungut sakit badan leer, sakit pinggang leer....
apa kisah ni, abis sakit sana sini.... ???  Kisah nyer tu leer dia, bas yg membawa kami ni... bas yg hampir manopouse.. iyerr.. korang tak caya udah! kah kah kah... (alooh, lupe mok cik nak ambik gamborr bas tu utk dijadikan bahan bukti)

Day 1:
Bagi aku, perasaan utk joint dorang ni pada asalnya x leer teruja sgt. Ada dua tiga menda yg menjadikan perasaan aku sedemikian rupa. 1st.. maybe sbb program ni dah kacauu aku nyerr plan A... (apa tu???) ... xpe lahh, biarlah rahsia...
yang keduanya... pasaiii aku nengok mama n adik2 x berapa happy bila aku ckp nk tinggalkan anak2 aku suh dorang tengokkan. Ntah leeer..... susah nk memahamkan org tentang tugasan2 aku dan tjawab aku yg kena sllu outsttn nih. Aku paham yg dorang tak paham ttg tugas aku, yg dia nmpak cam aku ni suka suki jer nk tinggalkan anak2 aku. seolah2 aku mcam x sayang anak. Uikssss.... sensitipp wooooo bila org cakap cengituu... tak perr la, janji abg ok n sanggup utk melepaskan aku slma 3 hari ni dgn dia mngambil tjawab 100% ke ats budak2 tu. (........pujuk ati)
yang ke3 pasaiii aku x sanggup nak naik bas. Aku mmg da expect pjalanan kami dgn bas ni quite meletihkan coz btembung dgn cuti CNY... huiihhhhh.... mau lebih 12 jam nih. Dan spt yg aku byngkan, .... giler sakit urat saraf aku, ujung rambut smpai ujung kaki. Mmg dah lama aku tak naik bas xtually.... huhuhuuuuuu.... tapi disebabkan sekali skla atau dah spesis aku ni kaki bjalan... then we'll enjoy the journey very much n aku membiarkan mood2 ketidakpuasan ati tu dgn redha.. hiksssss....

zippp!!!.... stop mumbling about sakit sana sinun tuh... pi carik penyakit sape suruh... huhukss!...
tapi... disebalik kesakitan tu, banyak yg seronoknya. Cuma aku tak nak citer merepek meraban kat sini. Secara generalnya, sekali sekala aku joint xtiviti cengini sgt menerujakan aku. Aku sangat bangga bila kami ke sana bukan semata2 nk bersuka ria, nk shopping2, nak dengar dikir barat atau nak get prospect. Yang lebih penting, CA Azmi dah mantion awal2 yg kami akan adakan aktiviti kemasyarakatan dgn ore2 Kelate..., hari kedua kami di sana dipenuhi dgn kerja2 amal yg sgt melapangkan dada! beshh sangat2....

Day 2:
Really... rasa sgt humble n happy hatta sekalipun terpaksa mencuci jamban2 masjid. ehhh... u know, kerja yang jarang kita buat dan yg semenagnya org ramai tak suka buat, bilamana kita buat dgn ikhas dan perasaan gembira... subhanallah... besarnya ganjaran yg akan kita perolehi kelak!
Melihatkan kesungguhan abang2 kite ni, bukan main lagi bsemangat masa cat pagar masjid tu, potong n mesin rumput2 luar kaw masjid n kuburan... kakak2 mop lantai, cuci kolah(tempat isi air - biasanya ada dimana2 masjid), cuci2 sawang, lap kipas, basuh langsir, vacuum karpet n solid kami kerjakan masjig Kg Kuchelong tuh... pergghhh.... kurang lebih 4 jam jer... evrything is done! - sepakat membawa berkat.
wahh wahh wahhh.... bukan nak menunjuk2 ea...
Atas rasa yg amat bangga n sangat berterima kasih kpd kami agaknya... ketua dikalngan org2 kg tu, menjemput skuad sinar/cakna kawasan timur utk membuat liputan kerja amal kami n siap amik gambar. Rasanya semalam (selasa, 16hb) dah kuar kat paper Sinar - Kaws.Timur. heeeee.... baguss baguss...

petang - aktiviti bersukaneka yang memang havoc n suka ria.... respect n suspect kat abg2, kakak2, mok cik2, pok cik2, serta adik2 n anak2 yg sporting gaban. cayokkk korang!

malam - aktiviti memenggal kepala n memanggang!
penggal kepala ikan n BBQ... heeeee. mau tak penggal!!! abisss tuu, semua x berapa nk reti siang ikan yang ber tong2 banyaknya... huhhhh... mula2 cantik je bila ikan tu di siang dgn sopan... dah agak2 tak larat tu, main penggal je kepala nye. kesian sungguh! aku pulak.... mau mabukk ikan mok cik ni, setahun x makan ikan pun xpe, muak wooo bau hanyir ikan2 tuh. grrrrhhhh.... apa2 pun malam tuh, belasah jugak sekor dua.

aktiviti larut malam - apa lagi, jalan2 cari mangsa daaaa.... nononononoooooooo....~

Day 3:
The amazing journey kami diteruskan dgn penuh cabaran. Cabaran utk bangun pagi... huhuuu... syok betoii tido pagi tu, dan jiwa meronta2 protes utk tidak mahu bangun. Syokk sgt disebabkan dapat berehat setelah berhempas pulas dan kepenatan pd hari sblmnya walaupun keadaan bilik tak setaraf hotel yg ada bintang.
Today is shopping day!
Aku tidak seteruja kawan2 yg lain, coz aku dah biasa sangat ngan brg2 kat kel nih. xde satu menda pun yg aku set utk aku beli, cuma berhajat utk dapatkan buah tangan utk adik2 dan anak2 jer...
Shopping di peng Kubor.. huksss... x berapa nk besh coz brg2 agak mahal. biasalah,... time cuti2 cengini, peniaga akan amik kesempatan dan sombong sket, heee... ngumpat pulak!
ye laa... sombong sbb x boleh mintak kurang langsung. hampehh betoii...

Okey laaa... dah banyak sangat aku bebelkan kali ni. Next, kita layann pulak! Aku upload serba sket several pic utk djadikan kenangan dan tatapan uols. suka tak suka... suka ati aku laa.... hahahaaa.... happy viewing yaaa.....
budak2 ni dah kebosanan dlm bas... sama macam aku!

muka aku yg macam mak cik saka mana ntah! hahahaa.... gileer penatt tuh, 12jam dalam bas..

pagi yang indah... posing dulu sbl kita kerja!

with mrs yatim....(kami kontrol perut) hehee...

nak pegi buat keja amal harus happy... peace!

sarapan pagi kami sungguh enak... pulut tanak + kelapa + ikan masin

adik2 n kakak2 yg sedang enak menikmati bfast... cepat.. cepat... buat keja plak

tu dia... CA kita yang tetiba jadi kontraktor cat pagar kubur!
abang oii... udah2 ler makan, kerja...kerja....

eh eh.. abg syah ni mcm takut2 jer, takkan malu kot...

wah wahhh... ini baru betoii....

glemer mau! kerja pun mau!....

kakak2 sedang tazkirah satu sama lain, bukan ngumpat tau!

tokey2 kopok lekor nih, cam expert je siang ikan!

big bos sedang memantau pemenggal2 kepala ikan!

ada gaya... bakal2 CA ter'glamour'.. hahahaa

cenyummm....

sukan yang membahayakan abad ini...

with CA Azmi family

menyiang ikan dgn sepenuh jiwa..

sekali ada body guard daa..!

baik2 bang... kang tertanggal kain tuh

damai!

dah abis shopping cik kak?...


Ptg itu, menuju balik ke KL dgn berhadapan lagi perjalanan yg sgt2 mencabar.. uhhh... terasa jauh sgt pjalanan yg mngambil masa kurang lebih 12 jam. huahuahuaa..... nangis beb!

Heheeeeeeeeeeeeeeeeee... apa jua, percutian n program GlobaLine kali ini sgt besh, banyak menda yg kami perolehi dan pelajari. Nilai kemanusiaan dan kasih sayang yg tiada nilai tara. Hopefully ikatan n kasih syg antara kami akan berpanjangan, barulahh syok dan seronok buat bisness... berkat dunia akhirat, Insyaallah...

Perasaan aku secara peribadi pulak... seketika aku merenung jauh ke dada lautan, sempat aku bertafakur sejenak.Terasa kerdilnya aku di sini Mu Ya Rabb Izzatii...., ketenangan yg aku perolehi, mengosongnya sesak fikiran dan membuat aku lupa seketika tugas2 yg banyak tertangguh... seribu satu ketenangan yang membuat aku tidak kepingin pulang utk hadapp kerja2 yg menyesakkan otak aku! huhhh.... mengeluh bukannya aku marah, aku masih tegar dan sesetia hari semlam bersama mendokong tjawab seorg usahawan.. namun, tidak sanggup dan menjauh hati tatkala berfikir ttg mcm2 dugaan dan cabaran. "Orang menang tidak mungkin akan mengalah, dan orang mengalah tidak mungkin akan menang!" yess.... prinsip yg satu ini aku kekal kukuh dihati aku!

chiiaoow.............. sehingga ketemu lagi, salam!
-Azie

No comments: