Tuesday, May 11, 2010

Mothers Day Story

Salam n pagi yg indah!
Semasa sedang menulis blog ini, aku baru sampai dari Kuantan 1 jam yg lepass... aarggghhh,... sesungguhnya penat n lenguh2 badan masih belum hilang, tp aku kuatkan hati jugak utk menitip sepatah kata, sbg tanda memoir smlam yg tak akan aku lupa.!

09052010,
Tarikh keramat tahun ini sbg satu tarikh yg cukup besar, khusunya utk aku. Yess, 'HARI IBU'.... So, happy Mothers Day again, of coz for myself first, and my love Mama, Pn Aminah Daud then for all mothers in d world!

Bicara tentang hari ibu, sbnarnya spt ramai pendapat yg mngatakan hari ibu apa laa sangat, tak perlu nk smbut2, tak perlu nk rai2,.. bukankah setiap hari pun hari ibu...., setiap hari syg ibu... setiap hari ingat ibu! Yesss, betul... tapi harus diingat, ada jugak manusia yg kat luar sana, masih ramai yg dia rasa dia wujud kat dunia ni keluar mcm 'magic' .. Lihat saja, di dada2 akhbar, berapa ramai yg sanggup buang mak bapak, ketepikan ibu & paling sedih ada yg tak mngaku ada ibu. Herannn betol aa, manusia jenis apa pun aku tak fahamm.

Banyak baiknya bila ditetapkan atau diisytiharkan satu tarikh khusus utk mnyambut hati ibu. Atas inisiatif ini, sekurang2 memberi sejentik rasa kpd manusia spt tadi bahawa dlm hidup mereka ada insan yg wujud bergelar seorg 'ibu'... mudah2an akan timbul ingatan atau rindu pada insan mulia ini dlm hidup mereka.
Aku doakan kpd mereka, agar segera diberi nur dan hidayah... kembalilah wahai saudaraku, kepangkuan ibu n ingatlah, tiada redha yg paling besar di atas muka bumi ini melainkan redha ibu,mu...

Alhamdulillah.... Aku ada mama, yg masih sihat... masih muda & bertenaga. Doa itulah yg selalu aku panjatkan pada Dia, moga2 mama masih sempat utk terus menikmati hidup disamping anak2 mama, masih sempat merasai jasa budi anak2 mama, walaupun bukan itu pun yg diharapkan dari mama.

Sepul mmg dah plan dari 3 mggu lepas utk adakan sambutan Hari Ibu tahun ni di satu tempat yg agak selesa, istimewa n seboleh2 nya dgn penuh rasa bangga mempersembahkan hari yg cukup indah dan bhgia buat mama. Thanks to Sepul yg memilih lokasi santai, romantik, dingin dan nyaman - 'Cafe Abdul & Charlie', Mines Wellness Resort Hotel. Plan punya plan... kami decide jugak utk kumpulkan anak2 mama, means adik2 aku semua. Alhamdulillah, semuanya berjaya spt yg dirancang malah lebih mmbanggakan aku bila dpt bawa emak, ibu mertuaku bersama abah. Dan lagiii... invitation khas jugak utk my beloved friend Niza, sekarang merangkap assistant n bisnes partner aku. Heheeee.... kata Niza, terharuu weeh, menumpang ibu orang seketika, sbb ibunya nun jauh kat Trg sana... tak poo lah Zah, ibuku, ibu mu jugakk, kan!
Seawal jam 12.30pm kami berkumpul di Restauran Rasa D'Timur Barat, bergerak kesana jam 1pm seramai 26 org termasuk kanak2 riang. Waaahhh.... betul2 meriah ni, konvoi 4 bijik keta, dah macam family day pulak! Syukur... inilah saat yg aku rasa hati mama cukup gembira, bahagia & bangga, bila anak2 bersatu hati n bkerjasama. Hakss hakkkksss... yelah, nak besarkan kami 8 beradik, jenuh jugak mama! Mama sllu citer, kami ni asal bkumpul jer, ada jeer hal. Biasalahh, budak2 kan... sket2 nk gaduh, sket2 dengki,... 'Itu dulu Ma.... sekrang tidak lagi!" hahaaaarrr....... semua dah besor panjang, isk malu arhhh, sesekali jer, k.long dorang suka merajuk, harhahaaarrr....

1.15pm : Sampai di lokasi kejadian, masing2 mngambil tempat duduk n terus belasah menu2 yg tersedia... perghhhhh,..... sangat sangat sangat "marvelous" Thanks again kat Sepul rekemenn ini tempat, heee... apa tak nyeer, xtually inilah tempat kerja last beliau sbl berganding bahu dgn aku mngusahakan Restoran RDTB milik family kami. Layanan para pramusaji kat sani pun sgt2 excellent. Tq tq...

Aktiviti makan2 tak hingattt, dari satu menu ke satu menu, ... tak sedar masa pun dah berlalu hampir 2 jam..., sambil berbual mesra dari satu isu ke satu isu, hua hua huaaa....  nak2 pulak, sambil melayan lagu2 yg sungguh romantik dan indah dari corong speaker. Ptg tu, pihak hotel siap adakan aktiviti cabutan bertuah n pertandingan menebar roti canai. waahhh, waaaah... ini sudah bagus. Nama org bertuah yg pertama dipanggil, adik ipar aku, Cik Nor! Alhamdulillah, rezeki baby dlm perut laa tu. Ramai jugak laa yg dpt Lucky Draw ptg tu, antara hadiah nyeer, Voucher percuma utk Lunch, Dinner n Hi Tea dari pihak hotel, bbagusss..... bertambah laa maju harapnya bisness depa! Then, jeng jeng jenggg.... tiba pulak, masa pertandingan menebar roti canai. Antara peserta yg menunjukkan kehandalan menebar roti canai petang itu, sape lagiii... 'hakuu' laaa.... , of coz gak pemenang petang itu jatuh kepda... jeng jeng jeng.. tak lain tak bukan memang aku pun! Wohooo, cayook! (Aku cuba upload video aku menebar roti canai tu, dari smlm... tak dpt2 lagi nk upload, nnt dah dapat aku heboh2 kt uols...)
Alhamdulillah... bertambah lagi rezeki aku. Dgn mememnagi pertandingan tu, aku menerima hadiah Penginapan 2D 1N di Mine's Wellness Resort Hotel, bernilai RM500. Anybody wanna to sharing??? heeeee.....

Then, mooh kite layann beberapa foto yg ku abadikan disana sanaaa sanaaaa.....
Hampir jam 3.30 ptg, selepas solat zohor n merakan foto2, kami beransur pulang. Ye laaa.... makan dah kenyang, bergambar dah jenuh2 jugak... budak2 kecik dah melalak2 keboringan...
T.kasih pihak Cafe Abdul & Charlie Mines Wellness Resort Hotel krn memberi layanan istimewa, mnyedia menu yg sgt2 sedapp, meraikan aku dan ibu2 semua dgn suasana yg meriah & havoc.... Insyaallah, kita jmpa lg dalam percutian aku (free tadi tu) akan dtg, tak lama lagii... hahaaaar, poyoo jerk...

Hari santai bersama kaum ibu2 ptg tu, diteruskan dgn macam2 lagi aktiviti susulan... biasa arr adik2 aku ni mmg pantang cuti, pantang jalan2, sure susah nk kembali ke sarang. Sib baik beramai2.... n aku bgga ngan adik2 aku xtually... kebanyakan masa cuti dorang selalunya dihabiskan kluar bjlan dan bersuka ria dgn kami adik beradik jeer... gud gud....
@ Mines Shopping Centre pulak, aktiviti bowling + karaoke + wayang... mngikut citarasa masing2. Hampir jam 10 sampai umahh, lepakkk abessshhhh... wohooo, penat + happy!


Sblum melelapkan mata, aku senyum bila mngingatkan raut wajah mama yg happy bangat sepanjang ptg itu. Betul laa cakap Dr Azizan, sekali kita memberi kegembiraan kpd ibu bapa... berjuta2 rasa bahgia akan terbit di hati, jiwa rasa tenang & damai. Insyaallah... rezeki akan melimpah ruah.. berkat doa mama, k.long harap mama dambakanlah pd yg Esa moga2 pjalanan  anak mama ini sentiasa dirahmati n dilindungi, selamat dunia akhirat!

Macam ckp mama ptg tu, lps citer2 psl bayaran utk kos majlis ptg tu, seolah2 rasa bersalah... "Banyakk nyeer kak, kan ma royakk doh... kita g makan2 tmpat biaso pun xpo..." Aku senyumm sambil tnya tanya mama, "Sedakk ko x sedakk make sini td? seronok ko dokk?" Mama jawab balik... "Sedakkk bedo'oh laa klau mahal gini gak, tepatt comey, macam2 ado. Nyo sukoo..." - Dan itu jer pun yg aku nak, brp nilainya... kita x payah persoal... yg penting hati mama senang! Camtu jugakk utk adik2 aku, aku kan kak long haruss aku ajer sokmo yg kena ngepoww, Sepul jugak, hahaaaa.... tokey katakan! No hal, janji aku pun sama, HAPPY...lalalalaaa~

Tu leer story morry spnjang seharian meraikan HARI IBU. Buat mama... tggukan lagu n puisi indah kak long kpd mama, skrang ketandusan idea leer pulak!
Aku hrp korang pun sama, turut menggembirakan n meraikan ibu masing2 dgn penuh rasa syukur. Bersyukur masih ada ibu disisi utk sama2 meraikannya, ~

Luv,
-Azie

No comments: