Wednesday, June 24, 2009

Apa erti pengorbanan...????

Hari ni aku menangis Lagi....
Ya Tuhan…. Bagaimana nak aku gambarkan rasa yang berkocak didada!
Marah, sakit, geram, sedih, pilu, kecewa, semua bercampur baur....
Disaat aku kekalutan mencari jln penyelesaian … tentang satu masalah itu yang tak sanggup lagi aku bekorban rasa…., lalu ada lagi insan2 yang dtg menambah beban!
Aku terkadang tak memahami, apakah ini yang dinamakan hukum alam???
Semakin kuat diri menahan goyah dengan pelbagai dugaan, namun makin deras jugak kesabaran diri teruji.
Aku cukup yakin dan pasti, sesekali aku tak akan mengundur dan berserah, jauh sekali utk mengalah…..
Namun….seolah tercampak hati kelautan api, sakit, perit dan pedih aku rasai sekalipun belum sempat membakar diri. Apa makna satu pengorbanan, andai satu penghargaan bukan lagi menjadi nilaian??? Terlalu kecilkan erti ucapan ‘terima kasih’ atau terlalu jengkilkah ucap 'syukur' dalam hati2 mereka??? Sehingga ada makna disebalik ungkapan, “buat baik dibalas tuba…”
Aku bukannnnya terlalu mulia, tapi aku dikurniakan sekepig hati yg naïf.. Aku terlalu naïf dalam mecari jujur dan ikhlas dalam hati kalian,,.. hati mereka jua. Lantaran tak penah kupeduli apa jua yang bakal mereka dambakan. Aku sanggup bekorban, memberi, berkongsi,
………… apa saja yang aku ada! Ada dikalangan mereka atau kamu penah mendengar bibit bicara ku “Apa yang aku ada, akan aku kongsi… sama2 jadi milik kita…”
Dan itu laa aku, aku tak penah lokek utk sama merasa… namun adil dan hak tetap kpd empunya jua….
Terima Kasih Ya Tuhan…
Dugaan kesekian kali ini, sedarkan aku akan penilaian sebuah pengorbanan, tinggi nilai tangan yang memberi ini, sedarkan aku jua, akan beza mulianya jika dibanding dengan tangan yang menerima.
Bukan aku mendabik dada, tapi sekadar melontar rasa…. Agar mereka sedar, aka tiba suatu masa, yang mana mereka yg sering meminta2 itu akan jua rasa, betapa aku ini punya harga bila aku sudah tiada.!!!!
Aku teliti dan aku fahami,
Pengorbanan bukan sekadar pemberian, yang menerima harus akur, syukur... nilai yang satu itu. Sekadar letakkan dihati, kasih sayang, simpati budi. Bukannya kesempatan demi kesempatan yang dicari ….
Kudratku utk melawan takdir mu Ya Tuhan, tak terjangkau dek akal. Diri ini terlalu kerdil!!... Sungguh…..
Rahmat dan Redha mu Ya Tuhan, kembalikan hati2 mereka… berbalas kasih sayangku, sedarkanlah hati2 yang alpa itu. Pengorbananku bukan untuk dipermainkan..!!!
Bekalkan semangat serikandi ini dengan sabar yang menggunung, tabah yang melaut, redha laksana semesta alamMu. …
Aku bersyukur dengan sekecil2 zat sehingga sebesar2 nikmatmu Ya Tuhan…
Yakinku datang, jiwaku takkan goyang… ku pupuk azam, kerana langkahku langkah seorang pejuang.
Pasti menanti, ku tawan erti kejayaan!!!

Amin ya rabbal’alaminn….

No comments: