Tuesday, August 25, 2009

Carik penyakit!

Now 4.39pagi.... nothing to do, nothing to eat..... huhuhu.... Apa kes ni???

Assalamualaikum WBT... Selamat pagi n selamat bersahur semua.......
Heheee... itu bukan kess jiwa lara ker hapaa. Pasal nyer... Aku tak larat gileer nak masak. Ntah ler, lewat malam td perut aku udah mula buat hal. Asyik memulas2 jerk. Tidur pun x lena.



Pikir2 balik... memang laa, apa tak nyer ini kes makan macam2..... main belasah ajer. Hua hua... tabiat buruk yang aku cuba nak ubah dari 2 tahun lepas, tapi tak boleh2 jugak. Asal bulan pose jer aku makan banyak2. Iskk.... malu ahh.. tapi xpe la kan... sekurang2 aku jujur. heheeeee

Nak2 semalam mmg aku lapar pelik sket, n rasa x larat giler2. Sehari yg sangat busy. Pagi2 pi meeting smpai ke Nilai nun sana.... then balik ofis siap2kan keja, pastu kuar balik sttle urusan kat bank, berkejar pulak sttle problem kt pejabat pos.
(x mau leer ingt kes semalam yg buat aku hanginn satu badan)

wokeyy... sambung pasal makan pulak...
Mengimbau 8 jam yg lepas. Aku berbuka dgn air kelapa bandung, kuih onde2 3 bijik + ............
...jap2.... makanan yg diorder dah sampai. Azie nk makan jap..... enjoy ur sahur k! (4.50am)

wokey... now dah puku 5.15am...
Alhamdulillah dh selamat sahur n gosok gigi....
see.... menu sahur Azie yang sgt simple tapi very superb. Kalau paprik yang sangat sedapp tu, dah tentu mama yang masak! thanks ma....

Ari ni aku main order jerr makan sahur. Kan udah cakap... tak larat gileer nk masak, pastu makan sorang2.... terkulat2. Erkk... tak koseer. Nasib baik adik2 aku baik ati dan rajin antoor ke umah pagi2 buta nih.

Wokey, sementara tunggu solat subuh, mehh nk sambung soksek2..... okeh, mlm td makan lagi... + 2 bijik kuih akok n pi solat maghrib.
haaa..... yang tak hingat tu... lps solat belasah nasi kerabu, laksa n kerang bakar. Perghhh.... giloo ahh, buruk lantak ker??? isk... xde laa sampai camtu!
..... malam td Azie x g solat terawih sbb Adam Haiqal buat hal. Abg, Ayie n adik Yu pegi macam biasa. So... Azie lepak n tengk2kan restoran. Malam td ramai jugak customer yg berbuka kat sini, so... agak sibuk jugak la...

Lepas dorang balik dari masjid, aku pun sibuk uruskan hero dua org ni. Masa untuk balik umah.... n jeng jeng jeng... Ateh pulak gatai2 offer....

"kak long, nak makan 'collek' ?" - rojak buah
Aku : "sedap jugak tuh!"
warghhh.... tak hingat lagi. Makan sampai senget2 perut aku!
mama pulak, sempat lagi tapaukan aku ngan macam2 - karipap leer, sira pisang leer, ....

Sampai umah kurang lebih jam 10.30pm. Udah tak larat nk buat keja umah. Santai2 sambil layan TV n santai2 jugak layann kerenah abg long n adik, jamah lagi kuih yg mama tapau. Tak sampai ati kalau x makan, kesian mama. heheee... alasan!.........
Ntah pukul berapa kami tertidur pun x perasan. Azie sedar dkat kul 1 pagi. Sbb belom solat isyak. Perut mula memulas2 n rasa lain macam. Adusssss...
Masa tgh solat rasa dah menggigil2 kepala lutut. Ambik koo.... berulang pi tandas lagi. Yang tak menahan tu, kepala dah pusing2... dugaan betul... tu dia, xde penyakit carik penyakit. So, amaran dah diterima... lepas ni, sendiri mau ingat!
penangan orang nafsu besar! nafsu makan leer....

Sapu macam2 minyak angin, minyak taufan pun ada.... n rasa lega sket. Buat alpha n cuba lawan segala rasa sakit n senak2 yg bergelora... heheee... berkesan gaks! Dapat leer lena until 4am td n sekali dapat bangun sahur. Sakit belum ilang sepenuhnya, mati selera nk makan sahur apatah lagi nk bangun masak. Tapi, fesyenn perut aku ni pulak tak boleh kalau tak ambik sahur, nnt lagi laa senget2 perut sepanjang hari. Bukan setakat gastrik, bapak gastrik sekali dtg menyerang. Apa lagi... panjang jer akal aku, tel dorang kat Restoran* nun.. ...

....trettttt2.... 10X dengar ring tone dari HP Ateh, Cik De, Ayie.... sorang pun x mau pick up call.. Mana leer korang campak HP nih... mulaa laa membebel2 dalam ati...
ntah kali keberapa, aku try lagi... dengar sore mama jawab:

"Ello.. haa, bak po?"
" Assalamualaikum. nasib baik ado org jawab"
"W'salam. Tu aahhh, tgh makan sumer nih"
"Maa.... sakit peroot laah. Tak makan apa lagi ni... suruh budak2 tu dtg antar makanan boleh dok?"
aku buat ayat manja n gediks... - ayat kesian.
Bila mama cakap okey jer, terus order paprik campur ngan nasi putih jerk. Ini kess 'toobat' laa ni x mau makan banyak2... fobia kejap jer... heee...

~siap ngada2 cakap, kalau bole mama yg buatkan. heee... bukan apa, tukang masak kami tu, kalau masak tak hingatt taruk cili api, cili padi, cili burung n spesiss yg pedass2 tuh.... tak menahan weeh pagi2 buta makan pedas. Kalau mama yg masak, sure sesedap rasa. Pepun, t.kasih jugak kt tukang masak aku yang sangat superb n powerr sehinggakan ramai n bertambah ramai orang yang makan kt restoran ni.

*(Utk makluman : Restoran Azie dibuka sehingga jam 5am - kemudahan utk anda yang malas nk masak sahur... boleh laa singgah makan kat Restoran Azie. Lokasi: Tmn Kajang Utama)
Now, everything dah sattle. Azan pun dah kedengaran. Azie nk mintak diri dulu.. solat jap. Pastu nak sambung baca buku yang baru beli semalam. Buku yang sangat best n power! Nnt azie share ngan korang..... buku yang ke15 dalam bulan nih.

Sehingga ketemu lagi dilain n3.... ntah bila. Al-maklum laa, bulan ramadhan ni, xtvt sangat padatss. Azie akan try curik2 masa untuk hupdet blog k.
Selamat menjalani ibadat puasa dgn penuh semngat n kesabaran buat semua. Semoga ibadat dan amal mulia kita semua diberkat olehNya... aminn...
Salam sayang,
~Azie.

No comments: