Wednesday, August 19, 2009

Sedikit bicara 'minda'

"Tindakan yang dtg dari minda yang sihat akan menghasilkan satu keputusan tepat dan cemerlang. Apa yang ada disabalik minda?... Tidak ramai yang menerokai rahsia dan zat tersembunyi...."

Assalamualaikum WBT. Sahabat blogger yang dikasihi....
Malam yang cukup indah dan luar biasa... Alhamdulillah.

Hari ini, Azie balik agak awal dari ofis, sempat menguruskan makan minum dua hero ni, meneliti kerja2 sekolah yg diamanahkan dan membacakan buku cerita kegemaran mereka. Aminn....
Pasal minda kat atas tu... xde per yg nk azie huraikan. Just fikir2 renung2............. ada makna tersirat. Tak pun korang search leer kt pak cik google / yahoo pasal menda alah ni. Belajar dan faham tentang MINDA. besshhhh........

Ianya ada jugak laa bkait dgn Azie. Ini x lain x bukan lps attand IRKMJ last week. So far so gud, n alhamdulillah... ada byk pembaharuan dan perbezaan bila kita dah gunakan minda dlm membuat apa2 tindakan n keputusan. Satu perasaaan yg susah nk gambarkan n kalau nk cite lebih2 pun better face to face. Pepun, syukur Alhamdulillah kpd Nya yg telah kurniakan minda yang hebat ini.

Berkait rapat pasal minda ni jugak, Azie teringat pasal 2 buah buku yg Azie baru beli dan terus khatam, juga merupakan buku yang ke 12 & 13 Azie baca dalam bulan ini. Oh!... tersedar, bulan Ogos ini terlalu padat sehingga membataskan minatku pada pembacaan, xpe laah....will cover back!...

Okehh.... ini dia bukunya...
Tentang 2 buah buku ini, Azie dah lama berhasrat untuk memiliki kedua2, kerana ingin memahami akan kuasa minda yg sering diperkatakan.... tetapi, fikir2 akan kata2 guru.... "memiliki ilmu yang berkesan dan terkesan adalah dengan berguru. Banyak beza antara ilmu yang diperolehi daripada guru dengan belajar dengan hanya menggunakan teori"

Sebagai membolosi langkah awal yg bijak, Azie cuba mendapatkan guru n mentor yg boleh azie jadikan panduan sbl azie belajar tntang teori dari penulisan buku tersebut. Bermakna sekrang... setelah azie diterangkan secara direct olh guru, pembelajaran dan teori dari buku menjadi lebih senang utk difahami dan di praktikkan. Hebatnya azie! heheeeee ;-)

Guru yang mengajar dan guru yang menulis, adalah dua insan yang berbeza. Namun, konsep dan objektif yg ingin disampaikan adalah sama.... dan kedua2nya terbaik. Apa yg lebih penting, ianya amat membantu dan memberikan impak yang besar dlm kehidupan dan business Azie. Azie tak anggap ini kebetulan..... kerana Azie dah set kan dalam minda azie, lepas azie belajar dan membaca... azie pasti mengusai apa yg terkandung dalam pembelajaran ini! Hahhh.... hebat bukan............ belum baca,..... belum belajar...................... dah buat mind set n menjadi pulak tu!

Okeh....
For alls.... memilki buku ini satu kemestian, menjadikan minda yang kita miliki amat HEBAT!!!!!.... tapi, pastikan anda bersama mereka yang boleh membimbing anda, ILMU, MENTOR dan SISTEM mesti seiring.

Bye n chiooow........... sayang sumer!

No comments: