Tuesday, August 11, 2009

Hikayat 3 Dekad Seorang Puteri


3 dekad berlalu. Kini tarikh dan detik keramat itu datang lagi. Maka, sejarah pun berulang!

Kelahiran seorang puteri yang menjadi dambakan sukma ayahanda dan bonda tercinta. Satu kelahiran yang dinanti2 kan... maka genap pada tarikh itu, 11 Ogos. Tepat jam 7.20 pagi yang dingin, bayi perempuan seberat 2.7kg dilahirkan. Dalam sebuah rumah yang sederhana dan serba kekurangan, selamatlah si puteri menjadi penyambung warisan, puteri sulung yang ditunggu2 dan di nanti2kan.

Perit jerih, sakit ibu tak terasa tatkala lahirkan si puteri, kecomelan wajah si puteri meredakan segala2nya. Maka berdoa ayahanda bonda tiap saat dan ketika, agar puteri membesar sihat dan menjadi anak yg taat dan berguna.

Membesarlah si puteri dengan limpahan kasih ayah bonda. Sedari kecil sehingga menginjak ke alam sunti, si puteri tidak banyak ragamnya. Berbangga ayah dan bonda bilamana si puteri sering menjadi sebutan, menitip dibibir rakan taulan ayah bonda, seluruh kaum keluarga kerana si puteri seorang yang bijak pandai lebih2 lagi menyaingi kawan2nya dalam menuntut ilmu dialam persekolahan.

Bila melepaskan puteri ke alam remaja, menganjak pula kedewasaan yg perlu puteri tempuhi. Gundah gulana hati ayah bonda... melepaskan puteri pada hidup hanya dengan satu tali kepercayaan. Puteri si dara sunti yang cantik, manis rupa dan baik pekerti. Nyata... puteri tidak pernah menghampakan. Kesantunan dan berbudi bahasa sebati dari dalam diri si puteri. Beradu ayah bonda dengan senyum bahagia dan bangga.

Puteri di alam kedewasaan. Puteri penyambung warisan. Puteri menjadi serikandi kebanggaan. Keanggunanmu laksana bulan. Puteri oh puteri...
Lautan mana yang tak bergelombang. Begitu jugalah perjalanan hidup yang dipercaturkan. Air mata si puteri gugur lesu dipipi... rahmat dariNya datang dari bentuk ujian, demi ujian. Namun, puteri tak pernah goyah. Kekentalan jiwa puteri segagah hati bonda melawan arus kehidupan yang tak pernah padam. Berbekal seribu satu kekuatan, puteri bangkit... puteri selalu bersemangat. Dan... hasilnya ada ditangan puteri. Telah puteri kecapi dan kongsi dengan ramai teman, sahabat dan taulan. Puteri buat bonda betul2 berbangga. Walaupun ayahanda sudah jauh dari puteri, dua alam telah pisahkan puteri darinya... tapi, inilah puteri.. kelahiran yang menjadi kebanggaan. Kelahiran yang tidak pernah menghampakan. Puteri terus mencipta nama dan tabah melakar kejayaan. Puteri miliki segala-galanya. Maha pencipta yang memberi seribu rahmat, puteri dikurniakan hati suci, puteri tidak pernah lokek berkongsi apa yang puteri ada. Puteri akan terus memberi dan berkongsi apa yang puteri ada. Itu lah puteri.

Puteri oh puteri,
Dikaulah permata hati yang memberi sinar tak pernah padam. Kini puteri pula menjadi obor gagah menerangi seluruh kehidupan dan warisan. Putera kelahiranmu berbangga dengan bonda yang menjadi menyerlah bak mutiara dari dasar lautan. Berharganya dirimu dengan nilai yang tiada tandingan. Teruskan perjuanganmu wahai puteri penyambung warisan...
ROZILA NAWAWI yang sangat hebat!
Begitulah kisah puteri. Serikandi laksana bulan purnama, bintang berkelipan.
Satu pengiktirafan buat diri aku sendiri:
Azie,
'Selamat Ulang Tahun Kelahiran'

Semoga ulangtahun kelahiran yang kesekian kali ini, memberi satu rahmat dan berkat.
Azie sentiasa hebat, Azie akan mencapai apa sahaja yang Azie nak. Azie tak akan mudah putus asa. Azie akan bantu ramai orang dan Azie akan mendapat banyak peluang yang baik.
Azie... teruskan perjuangan dengan rahmat dan redhaNya....

'I am a powerful creator'

Terima kasih buat semua... yang memberi ucapan dan penghargaan. Kalian sungguh bermakna dalam hidup Azie. Azie percaya dengan kata guru " Lebih banyak yang anda beri... lebih banyak yang anda akan perolehi" Syukur, Azie telah kecapinya.

T.kasih sayangg.... menjadi orang yang pertama, ucapan ikhlas dari hati nurani sayang itu akan menjadi semangat yang tak pernah padam. T.kasih mama... yang lahirkan kak long. T.kasih anak2 ibu, yang memberi ibu kekuatan. T.kasih kawan2 yang sentiasa memberi sokongan, Asu Shaidah, Syuk, Abg Awie, Syada, Ross aka Mawar Berduri, yang tak lupa wishh kat Azie. Dan terima kasih semua... anda memang hebat!
Salam sayang.........~azie

2 comments:

Umi Syida said...

selamat hari lahir ke 30 buat sahabat...maaf tiada ucapan indah lagi. nanti su masukkan dalam my blog. semoga panjang umur dan murah rezeki... semoga kau menjadi segigih serikandi zaman silam... berjuang untuk kehidupan yang bila kesudahannya bukan pengetahuan kita. rancang yang terbaik dan usaha yang berterusan ..insya Allah mendapat berkat yang Esa..

aZZiela said...

Aminn Ya Rabb...

Thanks SU!